3/5/15

The Kinks - The Great Lost Kinks Album (1973)






















A welcome re-up request since this compilation of lost gems is a seminal album for any Kinks fan (and even the others). So here it is. Not much to add. More in the previous post below. Catch it here.

As strange as it may seem, this venal compilation released by Reprise (the US label, in England it was Pye) to make some cash on The Kinks' back after they had left for RCA (2 years before, Reprise had released the double Kinks Kronikles the previous year), is one of the best Kinks LP. Yes, these 14 songs, recorded between 1966 and 1970, 5 among them for a putative version of Village Green Preservation Society (and that I had included in the complete version of this LP I posted on this blog previously) stand proudly together and honestly could have been gathered by the band for a single album although they were recorded on a 4 year timespan (except "I'm not like everybody else", great but rather unfitting with the rest and in the first Kinks style). Ray Davies tried too much to be a storyteller after 1967, and most of the Kinks albums between 1967 and 1975 suffered from this ambition (after that, it was the US-influenced sound that ruined the band's offerings). Here, it's a modest but geniusly composed-played-sung series of instant standards songs. Only the Beach Boys and the Beatles were able to achieve this, and Ray Davies had nothing to envy to Brian Wilson or to the Lennon-McCartney tandem. Yes, even if Arthur is one of my favourite Kinks album, this one has always had a particular place in my heart. Since it was shelved in 1975 after Ray Davies instituted legal action and never was reissued on CD, the album became a very rare collector. Songs were for most of them released as bonus tracks on the albums official CD various reissues (you can have details on the wikipedia page here) except for "Til Death Do Us Part" and "Pictures In The Sand". A shame since they both deserve to be included in every CD collection. Even if I got the vinyl, this is not a personal rip. I found it on the net. It seems it's not from the CD versions but directly from the vinyl although the quality is very good and it must sound weird but for me this album should not sound too clean. It's the analogic scratching atmosphere I got in my head and that I want to keep until my last moment. I'm not sure to post often here in the future and if this blog would close with this album, it would not be a bad swansong.


13 comments:

Private Beach said...

While there's no official CD release, there is a widely available German bootleg edition with additional tracks.

teckum said...

eh sorry, but where are the links, thanks

dkelvin said...

Just click on the "here" of "Enjoy it here". That's the way I post the link and I think it helps the blog to be relatively spared.
dk

teckum said...

allright , many thanks ; have a long life

Ernest said...

Thank you very much for sharing this great "lost" album!

Nenest

Audrey Songeval said...

Mince, rapidshare a déclaré forfait. Les Kinks sont mes petits chouchous et je me régalais à l'avance de découvrir cet album que tu vantais tant et que je connaissais pas... Si un jour tu as le courage...

dkelvin said...

Je reupload ça ce soir ou demain
dk

Audrey Songeval said...

Ca te dérange si je le propose sur un autre blog en donnant un lien vers ton blog? Je participe parfois à ce blog: http://les-bruits-magiques.blogspot.fr/

Audrey Songeval said...

Tu termines ton articles par une note grave. C'est sérieux? Après Crossroad, ce serait une chose très moche qu'on entende plus ta belle passion. Surtout que je viens juste de retrouver ta trace!

En tout cas, avec cette belle présentation, j'ai hâte d'écouter!

Merci à toi. Et je croise les doigts pour que ton aventure continue...

Audrey Songeval said...

Je l'ai écouté. Il est encore tôt pour dire si je l'apprécierai autant que toi, mais il a tout ce qui fait la beauté de la musique des Kinks et que j'aime.
En me baladant sur ton blog, j'ai vu que tu parlais d'un Crosby récent. Ce que tu dis de lui est très juste (même si je ne connais pas l'album en question). A son meilleur, il est renversant, comme s'il avait accès à des formes de beauté que lui seul pouvait voir et nous retransmettre.

Dommage que tout ça soit en anglais, mais tu as fait un travail sur ton blog passionnant. Et tu proposes un regard différent sur l'histoire du rock et c'est ce que j'aime chez toi (même si après écoute de certains de tes chouchous, je n'adhère pas tout le temps, mais je n'aurais jamais écouté Peter Hammil sans toi qui j'avais catalogué comme Prog Rock pénible, alors que c'est un artiste très touchant de sincérité.

Encore une fois: bravo!

dkelvin said...

Réponse rapide. Le long texte a été écris lors de la première mise en ligne de ce post soit il y a plusieurs années. Le texte qui correspond au re-up se résume aux 3 ou 4 premières lignes. Etant un dépressif bipolaire, mes posts traduisent mes états changeants.
Par ailleurs ce blog n'a pas pour intention de faire partager mes goûts mais de mettre à disposition des chansons oubliées ou difficiles ou chères à se procurer. Bien sûr je tends à privilégier ce que je préfère mais pas toujours.
Pas de souci pour filer le lien à un autre blog. Je ne vais pas me sentir propriétaire de musiques et de disques que je mets à disposition.
Enfin, le parti pris de l'anglais permet une fréquentation de ce blog (près de 4000 / semaine, 6000 à sa belle époque) peu envisageable si j'écrivais en français. Par ailleurs, j'ai assez donné dans les textes interminables sur la musique à l'époque de Crossroads. Je préfère la continence.
Merci pour les messages
dk

KDNYfm said...

Thanx dk...
I still have my vinyl of this as well...

Blair Chadwick said...

The Kinks song 'Art lover' is often overlooked, here is a podcast i did on it http://blairsblues.blogspot.co.uk/2015/07/podcast-18-kinks.html